Forum (62802 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Muziek algemeen > Matrix nummers lp's

24 berichten

AD 19 berichten

Hoe weet ik dat ik de 1e persing heb.Sommige lp's hebben een handmatige en machinaal nummer en ook nog diverse aantekeningen.De nummers zijn meestal ook verschillend.

Wie kan mij informatie verschaffen. 

FransS Catalogus beheerder 671 berichten

Dit is een lastige, maar Ik wil wel een poging doen :-)

Er zijn een aantal zaken waar je naar kunt kijken:

Releasenummers:
Dit beperkt het zoeken. Als je een plaat hebt, uitgegeven door een EMI-maatschappij, heb je al een idee van het decenium waarin de plaat is uitgebracht. In de sixties hanteerde EMI verschillende manieren van nummering: Columbia verschilde van Parlophone. Vanaf 1969 hanteerde EMI voor alle sublabels hetzelfde systeem: 5C 062-04219 waarbij de 5 voor de C het land aangeeft. De 0 van 062 geeft aan dat het vinyl is en de 62 uit 062 is een soort prijscode. De laatste 5 cijfers vormen een uniek identificatie-nummer.
In de jaren 80 werd de 5C vervangen door 1A.

Voorbeeld: Het bovenstaande releasenummer is van The Beatles-LP Please, please me. De Nederlandse stereo-release.

De eerste Nederlandse stereo-persing uit 1963 had als releasenummer PCS 3042
Herpersingen uit de jaren 70 dus 5C 062-04219
Herpersingen uit de jaren 80 dus 1A 062-04219

Als je dus een van de twee laatste hebt, hoef je niet verder te kijken. Je hebt een herpersing.

Heb je er eentje met releasenummer PCS 3042 dan wordt het zaak om verderr onderzoek te doen, want ook in de jaren 60 werd er regelmatig bijgeperst.

Bekijk dan de hoes. Heeft die aan de achterkant omgeslagen randen? Is de voorkant gelamineerd? Is de hoes in Engeland geperst door Garrod and Lofthouse? (De eerste Beatles-platen in Nederland werden verpakt in Engelse hoezen.) is het vinyl dik en zwaar? Dan zou je wel eens een eerste persing kunnen hebben.

Dan kan je nog gaan kijken naar matrix-nummers, maar dat is lastige materie.

Bij Engelse en Duitse persingen kan je nog kijken naar labelvarianten. In Nederland hebben ze de hele jaren 60 door dezelfde labels gebruikt. Op internet zijn wel sites te vinden met al die kleine details waar je op moet letten.

Ik ben van een Beatles-plaat uitgegaan, omdat ik me daar aardig in verdiept heb, maar veel van bovenstaande geldt ook voor andere artiesten.

AD 19 berichten

Bedankt voor de uitgebreide reaktie.Van de 5c,1a en PCS zijn mij bekend.Maar meestal staan er nog een paar cijfers en letters achter zoals bv; 1 Y 2,1Y1 ,A 2 of A1.Geven deze de herpersing aan? 

Ja, dat kan. Op de volgende site staat exact uitgelegd wat de codes betekenen in de uitloopgroef voor Engelse Beatles-persingen. Ik vermoed dat andere maatschappijen ook zo werkten.

http://www.yokono.co.uk/collection/beatles/uk/guide_lp_g_parlo.html

Even doorscrollen tot je bij matrixnumber bent.

Dick52 Catalogus beheerder 2,337 berichten

Om te weten of je een vroege of misschien zelfs een eerste persing hebt, is het ook belangrijk hoe is het album oorspronkelijk uitgebracht.

de hoesuitvoering

de binnenhoes

posters etc.

dan kan je soms wat met releasenummer zie uitleg FransS

matrixnummer kan soms ook helpen maar zelfs het label kan uitkomst brengen.

Zo kan je bij Capitol albums VS aan het label zien of het van de west of oost kust komt

Maar neem dit item  23558 zijn zoveel variaties van dat alleen kenners van het item het kunnen zien en zelfs dan.

Deze is makkelijker als je de Engelse uitvoering hebt 1401029 het voordeel is dat hier de hoezen in de beginperiode genummerd zijn startend bij 000.001

Maar dat bepaald nog niet of het de eerste persing van het vinyl is.

Maar neem dit item  23558 zijn zoveel variaties van dat alleen kenners van het item het kunnen zien en zelfs dan.

De afbeeldingen 2 en 3 kloppen in ieder geval niet met afbeelding in. Het releasenummer is niet hetzelfde.

Arco Catalogus beheerder 3,852 berichten

2 en 3 zijn duidelijk van verschillende versies, dus er moet er eentje weg, denk ik. En Dick weet precies welke.

Arco ik zal eens kijken hoe ik dat bedoeld heb.

@ Arco en Frans, ik hoor niet tot de echte kenners ik heb de orginele zover ik weet nooit in de handen gehad en ergens eind 60 jaren wist ik niet wat voor een waarde dat ding had vind het een afschuwelijke hoes goedkoop klungel als ik hem toen had kunnen kopen. 

maar Vee-Jay zetten op de stereo hoes als releasenummer SR 1062

het album kreeg VJLP 1062 mee zie de link in het veld bijzonderheden

Introducing The Beatles

De mono uitvoering kreeg geen nummer mee aan voorkant hoes

ik heb ook aangegeven dat de eerste 2 scans vervalsingen zijn de derde waar die vandaan kwam?

beetje onduidelijkheid kwijt?

AD 19 berichten

zie dat de deskundigen er ook nog niet over uit zijn.

kunnen we een archief aanleggen over de matrix nummers van enkele landen o.a. Engeland,Duitsland , Nederland  en USA

De notities van Dick52 horen er dan ook bij zoals;

hoesuitvoering

binnenhoes

bijlagen

Dick52 Catalogus beheerder 2,337 berichten Zolang catawiki aan het uitbreiden, ontwikkelen is zal het lastig zijn. Er zulen best wel ideeen zijn om o.a. Korte beschrijvingen artiesten weer te geven kan ook van de labels platenmaatschappijen etc. Maar voorlopig zie ik dit niet gebeuren. Start in ieder geval bij invoer van item met zo duidelijk mogelijke scans en zet ook bij eigen exemplaar scans je kan een item dan in ieder geval van 6 scans voorzien en een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden Binnen je eigen verzameling kan je het vastleggen bij bijzonderheden. Zo maak je al langzaam maar zeker een archief aan.

AD 19 berichten

Als voorbeeld heb ik 2 lp's van Pink Floyd - Atom heart mother

1:SHZE 297A// HM 14349-2-Y (kant A) handmatig

2:SHZE 297 A 1F (kant A) machinaal

Welke is de 1e?

DisneyMeentwijc Catalogus beheerder 1,844 berichten

En probeer als het even kan goed te letten op de kleur van de scan. Het zou mooi zijn als de scan/foto zo goed mogelijk overeenkomt met het origineel.

Gezien het feit dat er van sommige platen heel veel variaties zijn, lijkt mij de kleur ook erg belangrijk voor het onderscheid.

1:SHZE 297A// HM 14349-2-Y (kant A) handmatig

2:SHZE 297 A 1F (kant A) machinaal 

Hier  kan je niets mee waar geperst? maak scan plaats ze op catawiki desnoods alleen in je eign verzameling lijken me Duitse persingen maar kan ook Nederlands zijn

Hier kunnen we niets meer eerst volledig toevoegen mits die nog niet in catalogus staat

Nu iser van Pink Floyd redelijk veel te vinden maar daar is ook heel veel van verkocht dus zeldzaam?

AD 19 berichten

Het zijn Duitse persingen zowel hoes als lp

plaats nu even scans van hoes en label is de enige mogelijkheid om wat te zien je geeft aan dat het 2 verschillende items zijn ook in de hoes en wat zit er nog extra bij?

Ik ben een groot voorstander van het aanleggen van een archief betreffende matrix-nummers, maar helaas het ontbreekt me echt aan tijd om daar een flinke bijdrage aan te leveren.

Ik ben een groot voorstander van het aanleggen van een archief betreffende matrix-nummers, maar helaas het ontbreekt me echt aan tijd om daar een flinke bijdrage aan te leveren. 

Frans het is een leuk idee maar hier hangt nog zoveel achter, als ik de vraag van hem zie kan je er niets mee?

zoals je weet is pink floyd redelijk tot zeer goed op het net te vinden kijk hoeveel items catawiki reeds van hun heeft maar het is een veelvoud van denk het 100 voudige alleen van deze groep en misschien lukt je UK Nederland Belgie Frankrijk nog maar er zijn nog veel meer landen je weet zelf al is het een vroege persing maar in een recente hoes of andersom dat zijn dan ook weer gegevens

laten we eerst eens zorgen voor de tracks  

Matrixnummers, dat zijn toch de nummers die in de rand rond het label zijn 'gekrast'?

Als alle platen in de CataWiki-database van matrixnummers voorzien moeten worden, dan ben je inderdaad wel heel lang bezig. Ook al vraag je iedere invoerder om haar eigen platen na te gaan.

Staan die nummers dan ergens genoteerd? Dat zou inderdaad veel schelen. Iemand moet daar toch wel een website van gemaakt hebben?

En zijn matrixnummers uniek voor elke plaat? Als dat zo is, dan heeft het bijhouden van die nummers geen zin, want dan moet je letterlijk alle platen bijhouden en dan wordt CataWiki echt onbruikbaar.

Bij dit soort onderwerpen leer je steeds weer bij.

En zijn matrixnummers uniek voor elke plaat?

Nee, natuurlijk niet. Platen werden in partijen (batches) geperst. Elke batch heeft zijn eigen matrixnummer. De eerste persing is dus wel te achterhalen, maar elke platenmaatschappij hanteerde een eigen systeem.

Daarnaast is ook niet te achterhalen hoeveel platen er geperst werden van elke matrix. en stel dat dat er 1000 zijn (en het zijn er meer)

Is de 999 exemplaar beter dan het 10 exemplaar van  de nieuwe matrix?

het is aan slijtage onderhevig.

Het is leuk zoals bij de mono Rubber Soul waar de eerste matrix werd vervangen wat ook bij Revolver (beide Beatles persingen in UK ) omdat men het niet eens was met de mix maar dat is de uitzondering en hoeveel zijn er dan al verschenen geperst?

zodra deze albums op de markt zouden komen was het allen hens aan dek dus heel veel exemplaren lagen klaar.

net als de Yesterday and today  lp alleen daar was de hoes belangrijk niets geen matrixnummer

AD 19 berichten

Goed deze materie is lastig om bij te houden.

Hoe weet je welke bijlage(n) er bij een lp horen.

Bij bepaalde albums is het gewoon bekend welke bijdrage er bij zitten, maar zelfs dat verschilt soms nog, bij dezelfder persingen, zelfs hoezen kunnen andere releasenummers hebben ten opzichte van het vinyl.

Soms zijn er meer hoezen geperst dan vinyl dan word het nieuwe vinyl in oude hoes gestopt, en ook knnen de binnenhoezen anders zijn.

Dus een eenduidig antwoord is helaas niet mogelijk  

Het is voor de invoerder wel van belang dat hij zoveel mogelijk gegevens over zijn plaat invult, want dan kan je ook lezen wat er bij hoort.

Je hebt namelijk niet de ruimte om de bijlage op de foto bij het item te plaatsen.Voorkant hoes, Achterkant hoes en Label zijn al 3 afbeeldingen, zie dan maar te raden dat je de extra afbeeldingen bij verzamelaars kan vinden. Vooropgesteld dat je de juiste verzamelaar kan vinden als er veel verzamelaars zijn.

Verder is het handig om het matrixnummer bij de bijzonderheden te vermelden, maar dat vergeten veel mensen of ze kunnen het niet lezen. Het invoeren van een nieuwe plaat heeft dan toch al veel tijd gekost.

Reageer op onderwerp